Arbeidsgivere

Arbeidsgivere

Arbeidsgivere

I tillegg til ansatte i Kristiansand kommune, kan andre virksomheter med minst 50% eierskap av, eller med nær tilknytning til kommunen, ha sin pensjonsordning i pensjonskassen.

Søknad om medlemskap i pensjonskassen fra aktuelle virksomheter, behandles av pensjonskassens styre.

Informasjon til arbeidsgiver om ny offentlig tjenestepensjon fra 2020 finner du her.

Ved å logge inn på arbeidsgiverportalen kan arbeidsgiver behandle søknader om pensjon for sine ansatte. Fra 08.09.2025 har KKP gått over til en ny arbeidsgiverportal. Dersom den ansatte har sendt søknad til godkjenning før 08.09.2025, vil du som arbeidsgiver finne søknaden i gammel portal. Ta kontakt med oss dersom du lurer på noe. Du finner link til begge her:

Utsikt over Odderøya i Kristiansand.

Pensjonspremien som skal innbetales til pensjonskassen, består først og fremst av to hovedelementer;

Normalpremien

Beregnes av pensjonskassens aktuar og vedtas av styret i god tid før et nytt år. Premien skal dekke både det som kalles forsikringsbare og ikke-forsikringsbare ytelser etter pensjonsplanen, og beregnes som en sats i forhold til pensjonsgrunnlaget (lønn). Premien tar hensyn til samordning med folketrygden etter gjeldende regelverk, og baserer seg på pensjonskassens spesifikke medlemsmasse.

Arbeidstakers andel av premieinnbetalingen på 2%, utgjør en del av normalpremien.

Reguleringspremien

Skal dekke oppreguleringen i løpet av året av opptjente pensjonsrettigheter og løpende pensjoner som følge av lønns- og G-vekst. Denne premien kan derfor først stadfestes etter at året lønns- og pensjons oppgjør er i havn. Reguleringspremien fordeles ut fra det respektive foretakets andel av premiereservene i pensjonskassen.

Pensjonspremien som skal innbetales til pensjonskassen, består først og fremst av to hovedelementer;

Normalpremien

Beregnes av pensjonskassens aktuar og vedtas av styret i god tid før et nytt år. Premien skal dekke både det som kalles forsikringsbare og ikke-forsikringsbare ytelser etter pensjonsplanen, og beregnes som en sats i forhold til pensjonsgrunnlaget (lønn). Premien tar hensyn til samordning med folketrygden etter gjeldende regelverk, og baserer seg på pensjonskassens spesifikke medlemsmasse.

Arbeidstakers andel av premieinnbetalingen på 2%, utgjør en del av normalpremien.

Reguleringspremien

Skal dekke oppreguleringen i løpet av året av opptjente pensjonsrettigheter og løpende pensjoner som følge av lønns- og G-vekst. Denne premien kan derfor først stadfestes etter at året lønns- og pensjons oppgjør er i havn. Reguleringspremien fordeles ut fra det respektive foretakets andel av premiereservene i pensjonskassen.

Pensjonspremien som skal innbetales til pensjonskassen, består først og fremst av to hovedelementer;

Normalpremien

Beregnes av pensjonskassens aktuar og vedtas av styret i god tid før et nytt år. Premien skal dekke både det som kalles forsikringsbare og ikke-forsikringsbare ytelser etter pensjonsplanen, og beregnes som en sats i forhold til pensjonsgrunnlaget (lønn). Premien tar hensyn til samordning med folketrygden etter gjeldende regelverk, og baserer seg på pensjonskassens spesifikke medlemsmasse.

Arbeidstakers andel av premieinnbetalingen på 2%, utgjør en del av normalpremien.

Reguleringspremien

Skal dekke oppreguleringen i løpet av året av opptjente pensjonsrettigheter og løpende pensjoner som følge av lønns- og G-vekst. Denne premien kan derfor først stadfestes etter at året lønns- og pensjons oppgjør er i havn. Reguleringspremien fordeles ut fra det respektive foretakets andel av premiereservene i pensjonskassen.

Kontoutskrifter

Pensjonskassen sender hvert år ut kontoutskrifter til alle medlemsforetak.

Kontoutskriftene er basert på bestemmelser om kontoføring i forskrift til forsikringsvirksomhetsloven, og vil normalt bli sendt ut i løpet av påfølgende års første seks måneder.

Hensikten med kontoutskriften er flg.;

– gi en oversikt over foretakets pensjonsforhold i pensjonskassen
– være en støtte ved planlegging og likviditetsmessig budsjettering
– vise hva pensjonskassens resultat betyr for medlemsforetakene

GKRS-/NRS-beregninger

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har med hjemmel i Kommuneloven gitt Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner). § 13 beskriver regnskapsføringen av pensjon og krav til noten. For å bistå medlemsforetakene i forhold til dette, leverer pensjonskassen hver høst (normalt i forbindelse med budsjettprosessene) pensjonsberegninger basert på GKRS-standard.

Tilsvarende leveres også pensjonsberegninger overfor medlemsforetak som fører sine pensjonsforpliktelser etter såkalt NRS-standard. Dette skjer normalt på samme tid som for GKRS-beregningene.

Det leveres tall for inneværende regnskapsår, samt budsjett for det kommende året for begge beregningsregimer.

GKRS-/NRS-beregninger

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har med hjemmel i Kommuneloven gitt Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner). § 13 beskriver regnskapsføringen av pensjon og krav til noten. For å bistå medlemsforetakene i forhold til dette, leverer pensjonskassen hver høst (normalt i forbindelse med budsjettprosessene) pensjonsberegninger basert på GKRS-standard.

Tilsvarende leveres også pensjonsberegninger overfor medlemsforetak som fører sine pensjonsforpliktelser etter såkalt NRS-standard. Dette skjer normalt på samme tid som for GKRS-beregningene.

Det leveres tall for inneværende regnskapsår, samt budsjett for det kommende året for begge beregningsregimer.

GKRS-/NRS-beregninger

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har med hjemmel i Kommuneloven gitt Forskrift om årsregnskap og årsberetning (for kommuner og fylkeskommuner). § 13 beskriver regnskapsføringen av pensjon og krav til noten. For å bistå medlemsforetakene i forhold til dette, leverer pensjonskassen hver høst (normalt i forbindelse med budsjettprosessene) pensjonsberegninger basert på GKRS-standard.

Tilsvarende leveres også pensjonsberegninger overfor medlemsforetak som fører sine pensjonsforpliktelser etter såkalt NRS-standard. Dette skjer normalt på samme tid som for GKRS-beregningene.

Det leveres tall for inneværende regnskapsår, samt budsjett for det kommende året for begge beregningsregimer.